باتری خودرو

اگر نگاهی به طراحی اولیه خودروهای بنزین سوز بیندازیم، درمی‌یابیم که از ابتدای طراحی و ساخت این نسل از خودروها، نیروی اولیه لازم برای به حرکت درآمدن آنها از طریق انرژی الکتریکی تأمین شده و نمی‌توان بدون استفاده از باتری چنین خودروهایی را به حرکت درآورد. در طراحی‌های ابتدایی خودروهای بنزین سوز، تنها عمل احتراق بنزین با استفاده از انرژی الکتریکی صورت می‌پذیرفت؛ اما امروزه با اضافه‌شدن سایر قطعات و نیاز آنها به انرژی الکتریکی، نقش باتری خودرو بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی باتری خودرو بپردازیم و انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ بنابراین، اگر شما نیز علاقه‌مندید تا در این رابطه اطلاعاتی به دست آورید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

باتری خودرو چیست؟

باتوجه‌به اینکه خودروهای امروزی از آپشن‌های مختلفی برخوردارند و تمامی این آیتم‌ها با انرژی الکتریکی کار می‌کنند، باتری به‌عنوان بخش مهم‌ترین عضو سیستم تأمین، ذخیره و تقسیم انرژی الکتریکی، قطعه‌ای حیاتی در این خودروها به شمار می‌آید. امروزه باتری‌ها در انواع مختلف و با ولتاژهای متفاوت تولید می‌شود و برای هر خودرو، بسته به نیاز آن از باتری مناسب استفاده می‌شود. در حالت معمول، عمر مفید باتری چیزی در حدود چهار سال است و در صورتی که به شکل درست از آن استفاده کنید، عمر آن ممکن است طولانی‌تر نیز بشود. سلامت این قطعه بر سلامت سایر قطعات خودرو تأثیرگذار است و در صورتی که این قطعه به‌خوبی کار نکند، ممکن است سایر بخش‌های خودرو که از انرژی الکتریکی تغذیه می‌کنند، دچار آسیب شوند؛ از این رو، پیشنهاد می‌شود در طی بازه زمانی مقرر، باتری خودرو خود را تعویض نمایید.

وظایف باتری

همان‌طور که اشاره شد، هر جایی در خودرو که انرژی الکتریکی در آن حضور داشته باشد، باتری خودرو در آن نقش دارد. از جمله وظایف این قطعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تأمین انرژی الکتریکی برای احتراق بنزین و استارت خودرو
  • ذخیره‌کردن انرژی مازاد دینام خودرو برای موقع لازم مانند زمان استارت‌زدن
  • تأمین انرژی الکتریکی برای روشن‌شدن چراغ‌های خودرو
  • فراهم‌کردن انرژی الکتریکی لازم برای سیستم پخش صدا و مولتی مدیای خودرو
  • تأمین انرژی الکتریکی برای سیستم تهویه مطبوع خودرو (بخاری و کولر)
  • فراهم‌کردن انرژی الکتریکی لازم برای سنسورها و هشداردهنده‌های خودرو

اجزاء تشکیل‌دهنده باتری خودرو

  • جعبه باتری
  • درپوش باتری
  • صفحات باتری
  • ترمینال‌های باتری (صفحه منفی، صفحه مثبت و صفحه عایق)
  • اسید یا الکترولیت باتری
  • نشانگر باتری
  • قطب‌های باتری

انواع باتری خودرو

باتری خودرو در انواع مختلفی تولید می‌شود؛ اما در این بخش قصد داریم تا به بررسی دو نوع باتری معروف و پرکاربرد بپردازیم.

باتری‌های اسیدی یا غیرسیلد

باتری‌های اسیدی نسبت به سایر انواع باتری‌ها حساس‌تر هستند و از این رو، نیاز به مراقبت بیشتری دارند. این دسته از باتری‌ها که به آنها LM نیز گفته می‌شود، با آب‌وهوای گرم سازگاری بیشتری دارند؛ زیرا در بازه زمانی گرم سال، می‌توان به آنها آب اضافه کرد. با اینکه این دسته از باتری‌ها، سری قدیمی محسوب می‌شوند؛ اما به دلیل هزینه تولید کم و قیمت ارزان، همچنان پرکاربرد هستند و برخی از افراد هنگام تعویض باتری، از این دسته از باتری‌ها استفاده می‌کنند.

باتری‌های اتمی یا باتری‌های سیلد

باتری‌های اتمی نسبت به باتری‌های اسیدی دارای مزایای بسیاری هستند و از این رو، تولیدکنندگان خودرو در خودروهای تولید روز خود از این باتری‌ها استفاده می‌کنند. این نوع باتری‌ها نیاز به مراقبت ندارند و چندان حساس نیستند، مقاومت آنها در برابر حالت اور شارژ بسیار بالا است و طول عمر مفید آنها نسبت به باتری‌های اسیدی بسیار بیشتر است. صفحات تشکیل‌دهنده این نوع باتری‌ها از جنس سرب و تک آلیاژ کلسیم – کلسیم است. تنها نقطه ضعف جدی که می‌توان در مورد این دسته از باتری‌ها می‌توان مطرح کرد، دشارژ شدن عمیق آنهاست و در صورتی که این اتفاق بیفتد، تعویض باتری به امری ضروری تبدیل خواهد شد و دیگر امکان استفاده از  آن باتری وجود نخواهد داشت.

ظرفیت ذخیره باتری

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، یکی از وظایف باتری، ذخیره انرژی الکتریکی مازاد تولیدشده توسط دینام خودرو است. در برخی شرایط، ممکن است سیستم شارژ خودرو قادر به فعالیت نباشد و در چنین مواقعی، انرژی الکتریکی ذخیره‌شده توسط باتری مورداستفاده قرار خواهد گرفت. باتری‌ خودرو به شکلی طراحی و تنظیم شده که در بدترین حالت و در شرایط خرابی و نقص سیستم شارژ خودرو، بتواند انرژی لازم برای عمل جرقه‌زنی و احتراق، نور پایین چراغ‌های جلو و به حرکت درآوردن برف‌پاک‌کن‌ها را تأمین نماید.

گفتار پایانی

در این مطلب به بررسی نقش باتری در خودرو پرداختیم و دریافتیم که باتری خودرو به نحوی طراحی شده است که تأمین و ذخیره انرژی الکتریکی خودرو را در بدترین شرایط نیز انجام دهد و انرژی لازم برای به حرکت درآوردن خودرو و قطعات ضروری را تأمین نماید. در بخشی دیگر، به مطالعه انواع باتری‌های خودرو پرداختیم و با بررسی باتری‌های اسیدی و باتری‌های اتمی، دریافتیم که باتوجه‌به ویژگی‌ها و مزایای باتری‌های اتمی، بهتر است از این نوع باتری‌ها برای خودرو خود بهره بگیریم. در پایان امید است که این مطلب موردپسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع : emdadchakavak.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *